۰
پیگیری سفارش

09374571389

info@baghsedak.com

معرفی کتاب: کلیله و دمنه به انشا :ابوالمعالی نصرالله منشی به تصحیح: مجتبی مینوی طهرانی انتشارات: دانشگاه تهران

 

کلیله و دمنه کتابی است که اصل آن به هندی به نام پَنچه تَنتره (panchatantra)،در پنج باب فراهم شده است و گویی باب های دیگری از دیگر مآخذ هندی به آن اضافه شده است و در مجموع ۱۰ باب را هندیان پدید آورده‌اند و پنج باب را پارسیان به آن افزوده‌اند و آنچه امروزه ما به عنوان کتاب کلیله و دمنه در دست داریم شامل ۱۵ باب است که سراسر حکمت و پند است .
برزویه طبیب مَروزی در زمان انوشیروان پسرِقباد ساسانی آن را به زبان پارسی درآورد و حکایت‌هایی را از مآخذ دیگر هندی به آن افزود.
در دوران فرهنگ اسلامی ابن مقفّع آن را از پارسی به تازی بیان کرد و نام آن را کَلیهَ ودِمنه نهاد و پس از آن به زبان های مختلفی ترجمه شد و در زمان ساسانیان پدر شعر پارسی، رودکی، کتاب ابن مقفّع را به نظم فارسی امروزی درآورد و پس از او نیز ترجمه‌های بسیاری به پارسی انجام شد تا در زمان بهرام شاه غزنوی ، ابوالمعالی نظام الملک معین الدین نصرالله بن محمد بن عبدالحمیدبن احمدبن عبدالصّمد، که منشی دیوان بود، کلیه و دمنه ابن مقفّع را بار دیگر به نثر پارسی ترجمه کرد .
ترجمه نصر الله منشی  ترجمه ای آزاد است و مقید به متابعت از اصل نبوده و می توان گفت که انشای این کتاب معرف قدرت و هنر وی در نوشتن است‌.
این کتاب زبان حیوانات و داستان آن‌هاست اما در حقیقت شخصیت ها، انسان در قالب حیوان هستند. کتابی سراسر پند و اندرز که اصول مملکت داری و حکومت را بیان می کند و بسیاری از نکات دیگر که زبان در اینجا از بیان آنها قاصر است.
این کتاب مجموعه ای از مواعظ و حِکم و امثال است که همیشه مورد توجه حکمای هرصنف و اهل علم بوده است . این مجموعه مشتمل برچیزهایی است که صلاح زندگی و دنیا درآن است و این سخن بلیغ به این دلیل از زبان بهایم جمع شده است که مجال گسترش درآن بیابند و هر موضوعی که شروع می کنند خیلی مفصل بتوانند هرچه می خواهند را بگویند.
کسانی که علم کافی  ندارند آن را بصورت قصه و دانش پژوهان به هدف یافتن پند وموعظه آن را می خوانند. اولین شرط فهم آن خوانش صحیح است و سپس تامل و تفکر درآن. این کتاب را می توان یک اثر شگفت انگیز دانست که مفاهیم روانشناسانه ای را در خود جای داده که طی گذر سالیان همچنان کشف و مورد استفاده قرار می گیرند.
نثر کتاب مصنوع است و جملات آن اطناب دارد. درکتاب کلیله و دمنه قوتی را بیان مقاصد و قدرتی در ادای معانی هست که در کتب دیگر نیست. انواع صنایع لفظی و معنوی در کلام دیده می شود، لیکن هدف نویسنده از آوردن صنایع چنان نبوده است که سخن را بسیار آرایش کند و مقصود فراموش بشود‌‌، صنایع چنان طبیعی است که گاه ممکن است خواننده متوجه آن نشود.
آنچه از الفاظ عربی در این کتاب دیده می شود به اقتضای سبک عهد و منشآت متداول آن زمان بوده است.
آیه و حدیث و مَثَل وشعرفارسی و عربی در سراسر کتاب گنجانده شده است و متن هندیِ قصص که به نام "پنجه تنتره" شناخته می شود به نظم و نثردرهم آمیخته است و به گونه ای است که گاهی معنی نثر در شعر تمام می شود .
ترجمه ابن مقفّع تمامی به نثر بوده و هیچ بیت و مثل آیت و حدیث ندارد اما نصر الله منشی پی برده است که بدون اشعار و امثال و گفتارهای برجسته ، کار کتاب نا تمام است و از آیه و حدیث و شعرهای نخبه و زیبا را درآن آورده است‌ و بسیاری از شعرهای فارسی را بالخصوص چنان در کلام خود درج کرده است که مکمل عبارتست و جمله بی آن ناتمام است‌ .
مجتبی مینوی طهرانی، مصحح کتاب کلیله و دمنه به انشای ابوالمعالی نصرالله منشی، چنین می گوید :( در تهیه این چاپ انتقادی کتاب بنده در صدد این نبوده است که انشای نصرالله منشی را بصورتی درآوَرَد که به سبک تحریرِ فارسی امروزی و اصطلاحاتِ جاری این عصر نزدیک باشد، یا فارسیِ اورا بهتر از آن کند که نوشته بوده است، یا به افواجی از نسلهای گذشته که الفاظِ اورا نفهمیدگی یا بی امانتی و نادرستی تغییر داده و به غلط نقل و ترویج کرده اند رشوت دهم و ضبطِ آنان را اختیار کنم ، بلکه خواسته‌ام از میانِ وجوهِ مختلفی که در نسخ دیده می شود آن را بیابم و ضبط کنم که به اعتقاد خودم و به دلایلی که می توانم اقامه کنم نوشته نصرالله منشی بوده است).


برشی از کتاب:

واز فرایض احکام جهان داری آنست که درتلافی خلل ها پیش از تمکن خصم و از تغلب دشمن مبادرت نموده شود و تدبیر کارها برقضیتِ سیاست فرموده آید و بخِداع و نفاقِ دشمن التفات نیفتد و عزیمت را بتقویت رای پیر و تایید بختِ جوان بامضاء رسانیده شود.

 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

​اخرین مطالب

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش